Zadbaj o zdrowy sen!

 Według Wikipedii, sen to stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, który pojawia się i przemija w cyklach, w rytmie dobowym; w trakcie, którego następuje całkowite zniesienie świadomości oraz bezruch. Zdrowy oraz fizjologiczny sen jest w pełni odwracalny wskutek oddziaływania czynników zewnętrznych.

Higiena snu to pojęcie szerokie, zawierające w sobie elementy, przyczyniające się do tego, jak zasypiamy, wysypiamy się, czyli jak przebiega nasz wypoczynek oraz czy regeneracja organizmu jest prawidłowa.

Zegar biologiczny człowieka potrafi dawać sygnały świadczące o zmęczeniu, senności czy braku regeneracji, jednak w dzisiejszych czasach sygnały te są zaburzane przez zbyt intensywny bądź stresujący tryb życia, czy np. umiłowanie do częstych nocnych imprez. Dlatego, mało który współczesny człowiek chodzi spać przed zachodem słońca, a wstaje wraz z nim… Stąd, pojęcia skowronka czy sowy nie mają nic wspólnego z biologią czy genetyką, a są efektem zakorzenionych nawyków, prowadzonego trybu życia, czy schorzeń, np. ludzie w podeszłym wieku, kobiety ciężarne, piloci samolotów międzykontynentalnych. Należy pamiętać, że wystarczy parę „dziwnie” przespanych nocy, aby odczuć tego skutki, i mieć problemy z wyregulowaniem zegara.

Rozważając naszą wieczną bezsenność spójrzmy na przyczyny:

- zbyt ciężkostrawne posiłki zjedzono krótko przed snem (żołądek zacznie w nocy trawić). Jemy na 3-4 godziny przed snem;

- przepracowanie, nadmiar stresu, zmartwień,

- mocne używki, typu kawa, alkohol, pite przed snem,

- zbyt duża ilość wypitych płynów przed snem (w nocy budzi nas pełen pęcherz),

- nawyk pracy w łóżku, oglądanie telewizji,

- nawyk drzemek w ciągu dnia,

- schorzenia oraz choroby tarczycy, układu krwionośnego, depresja, problemy hormonalne,

Powyższe elementy mogą sprawić, że śpiąc nawet 9 godzin, nie wstaniemy wypoczęci i zregenerowani.

Właściwa higiena snu to optymalizacja warunków panujących w sypialni. Twoje ciało odpręża się i rozpoczyna się produkcja melaniny, czyli hormonu pomocnego w fazie zasypiania i uspokojenia.

Zatem, aby cieszyć się głębokim i regenerującym snem, zapobiegać bezsenności, pamiętajmy o paru zasadach:

-stosujemy pastelowe barwy ścian,

- eliminujemy bodźce zewnętrzne, czyli elektronikę, np. telefon komórkowy;

- zaciemniamy pomieszczenie,

- wietrzymy pomieszczenia przed snem,

- spożywamy lekkostrawne kolacje,

- unikamy palenia nikotyny przed snem, lub gdy mamy problem z zaśnięciem, gdyż pobudza ona do działania;

- stosujemy techniki relaksacyjne, np joga, medytacja,

- pilnujemy stałych pór wstawania, co reguluje nasz zegar biologiczny,

- ustawiamy tylko jeden budzik. Wbrew pozorom ustawianie paru alarmów denerwuje innych domowników i wpływa negatywnie na fazy snu. Kliknij aby przejść do kalkulatora snu.

- bierzemy zawsze letnią kąpiel, nigdy gorącą, ani zimną.

- używamy dobranych do naszych potrzeb materacy, kołder oraz poduszek. Zwracamy uwagę na ich czystość oraz stan zużycia.

Bezsenność ma bardzo zgubny wpływ na nasze zdrowie i może powodować:

- osłabienie koncentracji, motywacji, zdolności percepcji oraz zapamiętywania,

- powracające senność oraz zmęczenie,

- obniżenie zdolności intelektualnej (pamiętajmy, że dobry sen czyni geniusza)

- niekontrolowane zasypianie w ciągu dnia,

- pogorszenie jakości wykonywanej przez nas pracy, a w tym większą ilość popełnianych błędów.

Nieustanne problemy z bezsennością mogą skutkować pojawieniem się takich dolegliwości, jak depresja, obniżona odporność oraz podwyższać ryzyko wystąpienia chorób somatycznych układów naczyniowo- sercowego oraz żołądka.

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl